PDF - 1.4 MB
Informe Fisacalia Medi Ambient de Catalunya

Entitats ecologistes, veinals i socials presentan una denùncia a la Fiscalia de Medi Ambient contra el Govern de la Generalitat per la contaminació atmosfèrica a la Regió Metropolitana de Barcelona.

L'objectiu és que la Generalitat compleixi la legislació europea, estatal i autonòmica i impedir que obtingui moratòries davant el greu problema de salut pública i ambiental.

La denúncia es fonamenta amb les dades de contaminació atmosfèrica a la Regió Metropolitana de Barcelona que no deixen lloc a dubtes: hi ha un incompliment generalitzat de la normativa europea de qualitat de l'aire i la seva transposició a nivell d'Estat espanyol. Les dades de contaminació en quan a diòxid de nitrogen i partícules de diàmetre inferior a 10 micres superen amb escreix els llindars recomanats per l'Organització Mundial de la Salut, i les dades d'ozó van en augment a la resta del territori.

Successius informes de la Direcció General de Qualitat Ambiental de la Generalitat de Catalunya assenyalen que la població afectada per aquesta atmosfera contaminada seria del 64%. Diverses entitats sanitàries i de recerca han exposat les evidències científiques sobre la relació entre la mala qualitat de l'aire i les malalties respiratòries (asma, infeccions i al·lèrgies) i cardiovasculars i ens alerten de l'augment de morts directament relacionats amb la contaminació atmosfèrica. Segons un estudi del Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental, només a Barcelona, 3.500 morts anuals es podrien evitar reduint la mitjana anual de concentració de partícules sòlides en suspensió en 20 micrograms per m3, com recomana l'OMS. Aquestes xifres són escandaloses, si comparem amb el nombre de morts per accidents de trànsit a Catalunya que en el 2009 va ser de 269 morts. La regió Metropolitana de Barcelona és una de les d'Europa amb una pitjor qualitat de l'aire. Aquest estudi senyala que Barcelona és una de les ciutats d'Europa amb més densitat de vehicles per km² (6.100 vehicles privats per quilòmetre quadrat front els 1.500 a París o Berlin, tres vegades més que Madrid, cinc més que Londres, sis més que Amsterdam i gairebé 8 vegades més que Oslo ).

Davant d'aquesta situació el Govern català va aprovar el juliol de 2007 un Pla d'actuació per a la d`millora de la qualitat de l'aire [1] als 40 municipis de la Regió Metropolitana de Barcelona declarats zona de protecció especial per al període 2007-2009, obligatori segons legislació vigent. Aquest Pla va ser prorrogat durant l'any 2010 mitjançant el Decret 203/2009, atès que no es van executar totes les mesures i l'avaluació preliminar de la qualitat de l'aire va indicar que no s'assolirien els objectius establerts per la Unió Europea.

Els nivells registrats a l'any 2010 de diòxid de nitrogen (NO2) i de partícules en suspensió inferior a 10 micres (PM10) de l'àrea metropolitana de Barcelona superen els valors màxims permesos per la Unió Europea, especialment pel que fa el primer contaminant. Tan greus són les xifres, que la Comissió Europea va obrir el 2009 un procediment d'infracció contra l'Estat Espanyol per l'incompliment de la legislació europea que va establir fins a l`any 2005 el periode màxim per complir amb els limitis d`emissions de microparticules PM10. El Tribunal de Justícia Europeu dictaminarà al respecte i pot derivar en una sanció milionària. En el cas del diòxid de nitrogen (NO2) els limits màxims son obligatòris des de l'1 de gener de 2010.

Actualment la Generalitat es troba en la redacció d'un nou pla de Qualitat de l'Aire per al període 2011-2015. Un dels objectius del nou pla és demanar una pròrroga a la Unió Europea pels incompliments de la qualitat de l'aire. Les organitzacions denuncian diverses irregularitats en el procés de participació impulsat per la Generalitat per una efectiva participació social que impliqui mesures inmediates, contundents i vinculants pel compliment de les obligacions de les administracions competents en el control d'emissions contaminants sense moratòries.

Davant d'aquests incompliments i el nou pla , que afecten directament la salut dels ciutadans, les entitats Ecologistes en Acció de Catalunya, Confederació d`Associacions Veïnals de Catalunya (CONFAVC), Federació d'Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB), Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), Defensa del Medi Ambient de Dant Andreu de la Barca (DEMASAB) i i Lliga per a la Defensa del Patrimoni Natural (DEPANA); porten a la fiscalia un document de denùncia en què queda inventariada la legislació europea, estatal i autonòmica aplicable, es citen els estudis científics que relacionen els nivells de contaminació amb les afectacions per a la salut, i s'annexen els resultats de les estacions mesuradores de la contaminació catalanes.

Notas