Carme Sansa, Arcadi Oliveres, Pep Planas, Matthew Tree, Dafnis Baldouz, Marcel Coderch, Pere Ponce, Albert Recio i Mercè Pons se sumen a la crida de Greenpeace, Ecologistes en Acció de Catalunya, Fundació Terra i altres col·lectius i persones que constitueixen Tamquem les Nuclears-100% Renovables.

Des de les 9 del matí fins a les 9 del vespre, ciutadanes i ciutadans, representants d'organitzacions de consumidors, de veïns, pacifistes, i de defensa del territori, així com representants polítics, intel·lectuals i artistes s'han unit a Tanquem les Nuclears-100% Renovables (TLN-100%EER) per recordar al president del Govern central, José Luis Rodríguez Zapatero, el seu compromís electoral de tancar les centrals nuclears i substituir-les per fonts energètiques “netes, segures i menys costoses”. Els participants pretenen, així mateix, que el Govern tripartit de la Generalitat assumeixi igualment aquest compromís.

L'acte s'ha realitzat en un moment en què el compromís del govern central ha de manifestar-se en el tancament de la central nuclear de Santa María de Garoña, a Burgos, quan el 5 de juliol d'enguany li caduqui el permís d'explotació. Inaugurada per Francisco Franco l'any 1971, és l'única central nuclear “de primera generació” que queda en funcionament a tot l'Estat, després que Vandellòs 1 tanqués com a conseqüència d'un incendi l'any 1989 i que en el període del PP el govern central decidís el tancament de la central José Cabrera, de Zorita, per raons de seguretat.

Per a les organitzacions que formen la coordinadora TLN-100%EER, el tancament de Garoña ha de donar pas a l'establiment d'un calendari de tancament de la resta de centrals nuclears espanyoles, que catalitzi una penetració a gran escala d'un mix d'energies renovables en el sistema elèctric espanyol, de manera que acabi sent 100% renovable. “Per molt que algunes fonts ho vulguin negar, la transició cap a les renovables serà imparable pels seus beneficis ambientals, socials, laborals i econòmics” – ha declarat Miguel Muñiz, coordinador de TLN i membre d'Ecologistes en Acció de Catalunya– “Si el Govern de Catalunya no canvia d'actitud, correm el risc de quedar-nos al marge del desenvolupament d'un sector en què Espanya és líder mundial. Per això és tan important que la Generalitat també deixi les nuclears enrere en les seves polítiques”, ha afegit Muñiz.

“Cal que les recents declaracions del President Zapatero referint-se a què el futur d'Espanya ha de ser renovable, “sense CO2 i sense energia nuclear” es materialitzin immediatament en el tancament de Garoña” — ha declarat Carlos Bravo, responsable de les campanyes d'energia nuclear de Greenpeace, també present a l'acte.

Tot al llarg de l'activitat, voluntaris de les organitzacions convocants han informat els vianants sobre la campanya Jo sóc antinuclear, sota la qual s'ha convocat l'acte d'avui, i els han animat a demanar al Govern Central el compliment del seu compromís de procedir al tancament de la central de Garoña.