El pasado mes de julio los ayuntamientos de Fraga y Torrente de Cinca decidieron solicitar al Departamento Aragonés de Agricultura una moratoria de dos años en la aplicación del Tercer Programa de Actuación sobre zonas vulnerables a la contaminación por nitratos en Aragón en sus respectivos municipios, programa que entró en vigor el pasado 4 de junio.

Por lo que parece los citados ayuntamientos ponen en duda los criterios seguidos para incluir estos términos municipales en la categoría de “zonas vulnerables a la contaminación por nitratos” y afirman que la aplicación del citado programa supondría limitaciones a la actividad agrícola y ganadera que perjudicarían al sector.

La contaminación por nitratos de las aguas, superficiales o subterráneas, supone un serio problema ambiental ya que los nitratos inutilizan el agua para el consumo humano y favorecen, al eutrofizar los ríos y las aguas costeras, el desarrollo excesivo de algas que a su vez, al agotar el oxígeno del agua, provocan mortandades de grandes masas de peces y convierten las aguas en zonas muertas o bien las hacen proclives a la formación de mareas rojas, que envenenan la fauna acuática y causan grande daños económicos al sector pesquero.

El origen principal de esta contaminación está en los abonos nitrogenados (estiércoles y fertilizantes sintéticos) que se vierten en las zonas agrícolas y cuyo nitrógeno, en forma de nitrato, es disuelto por el agua de la lluvia, o de riego, y arrastrado hacia las aguas subterráneas y de ahí a los ríos y luego al mar. Por ello los territorios que muestran contaminación por nitratos, que están asociados con zonas de elevada producción agrícola y ganadera, son el objetivo principal que la Unión Europea se ha marcado para intentar controlar las principales fuentes de contaminación.

Para atajar el problema el Gobierno de Aragón, siguiendo la legislación marcada por la directiva europea que hay al respecto, ha determinado los territorios aragoneses más vulnerables a la contaminación por nitratos y ha elaborado un Programa de Actuación que está basado en las llamadas “Buenas Prácticas Agrarias”, prácticas consistentes en controlar de un modo más riguroso los estiércoles y purines procedentes del sector ganadero y en regular de un modo más eficiente las cantidades de nitrógeno que han de ser vertidas al suelo y las épocas del año en que debe abonarse.

Las buenas prácticas agrarias, como indica su nombre, aunque son una nueva exigencia profesional no implican perjuicios ni amenazas para el sector agrícola y, tras un corto tiempo de adaptación que los profesionales del campo podrán asumir con normalidad, supone una mejora económica y ambiental que beneficia a todo el mundo. El evitar, por ejemplo, que haya un exceso de abonado, con nitrógeno que no aprovecharán las plantas cultivadas y que contaminará las aguas, supone ahorro en fertilizantes y una mejora en la calidad de los ríos y las aguas subterráneas.

Ecologistas en Acción considera que las buenas prácticas agrarias deberían ser la norma general, incluso en zonas donde no se detecta excesiva contaminación por nitratos, y por ello no comparte la actitud mostrada por los ayuntamientos de Fraga y Torrente de Cinca, que parecen reflejar los miedos infundados que algunos profesionales del sector parecen tener ante las nuevas normas agrícolas.

Así mismo Ecologistas en Acción estima que no hay motivos para dudar de los análisis de aguas, subterráneas y superficiales, que se vienen efectuando desde hace años y que justifican la inclusión de estos dos términos municipales en la categoría de zonas vulnerables, al igual que lo están algunos municipios catalanes vecinos y que están bajo la influencia de llamado aluvial del Segre, datos todos consecuentes con la intensa actividad agrícola de la región.

Ecologistas en Acción considera adecuada la inclusión de Fraga y de Torrente de Cinca como zona vulnerable a la contaminación e incluso considera que esta catalogación de “zona vulnerable” debería de extenderse a otros municipios que están en las riberas del río Cinca. Por ello Ecologistas en Acción ha escrito al Departamento de Agricultura para solicitarle que no acceda a la petición, totalmente injustificada, de los ayuntamientos citados y para recordarle que los citados consistorios ya dispusieron de un plazo, el pasado mes de noviembre, para oponerse a la inclusión de sus términos municipales en la categoría de “zonas vulnerables” y que por tanto sería muy irregular que se les concediera una moratoria en la aplicación de las normas que el Departamento de Agricultura ha establecido en su Programa de Actuación contra la contaminación por nitratos.

En cualquier caso Ecologistas en Acción confía en que los agricultores y ganaderos de la comarca sabrán compatibilizar su actividad con la protección del medio ambiente y espera que, con el tiempo, los ayuntamientos citados acaben aceptando un modelo agroalimentario más eficiente y menos impactante, tal como demanda, cada vez con más fuerza, la sociedad.

Els ajuntaments de Fraga i Torrent de Cinca s’oposen als plans contra els nitrats

El passat mes de juliol els ajuntaments de Fraga i Torrent de Cinca van decidir sol·licitar al Departament Aragonès d’Agricultura una moratòria de dos anys en l’aplicació del Tercer Programa d’Actuació sobre zones vulnerables a la contaminació per nitrats a Aragó en els seus respectius municipis, programa que va entrar en vigor el passat 4 de juny.

Pel que sembla els citats ajuntaments posen en dubte els criteris seguits per a incloure aquests termes municipals en la categoria de “zones vulnerables a la contaminació per nitrats” i afirmen que l’aplicació del citat programa suposaria limitacions a l’activitat agrícola i ramadera que perjudicarien al sector.

La contaminació per nitrats de les aigües, superficials o subterrànies, suposa un seriós problema ambiental ja que els nitrats inutilitzen l’aigua per al consum humà i afavoreixen, en eutrofitzar els rius i les aigües costaneres, el desenvolupament excessiu d’algues que al seu torn, a l’esgotar l’oxigen de l’aigua, provoquen mortaldats de grans masses de peixos i converteixen les aigües en zones mortes o bé les fan proclius a la formació de marees vermelles, que enverinen la fauna aquàtica i causen gran danys econòmics al sector pesquer. L’origen principal d’aquesta contaminació està en els abonaments nitrogenats (fems i fertilitzants sintètics) que s’aboquen en les zones agrícoles i el nitrogen de les quals, en forma de nitrat, és dissolt per l’aigua de la pluja, o de reg, i arrossegat cap a les aigües subterrànies i d’aquí als rius i després al mar. Per això els territoris que mostren contaminació per nitrats, que estan associats amb zones d’elevada producció agrícola i ramadera, són l’objectiu principal que la Unió Europea s’ha marcat per a intentar controlar les principals fonts de contaminació.

Tanmateix, l’eutrofització és un dels problemes més greus que pateix la conca del riu Ebre, especialment en el seu tram baix i durant els mesos d’estiatge, problema que s’agreuja per la manca de cabal ecològic que pateix el riu per sobreregulació amb el sistema d’embassaments, fet que afavoreix el creixement desmesurat d’algues i altres plagues com la mosca negra. Així mateix, a través dels nostres companys del GETE – Ecologistes en Acció de Tarragona hem tingut coneixement que els agents forestals de Catalunya estan investigant l’aparició de carpes mortes en el terme municipal de Flix, tot i que encara es desconeix l’origen d’aquest episodi de mortaldat, i que per tant no cal atribuir necessàriament a la contaminació per nitrats, són diversos els estius en els quals ha saltat l’alarma al riu Ebre per contaminació derivada de pràctiques agrícoles i ramaderes insostenibles.

Per a atallar el problema el Govern d’Aragó, seguint la legislació marcada per la directiva europea que hi ha referent a això, ha determinat els territoris aragonesos més vulnerables a la contaminació per nitrats i ha elaborat un Programa d’Actuació que està basat en les cridades “Bones Pràctiques Agràries”, pràctiques consistents a controlar d’una manera més rigorosa els fems i purins procedents del sector ramader i a regular d’una manera més eficient les quantitats de nitrogen que han de ser abocades al sòl i les èpoques de l’any que ha d’abonar-se. Les bones pràctiques agràries, com indica el seu nom, encara que són una nova exigència professional no impliquen perjudicis ni amenaces per al sector agrícola i, després d’un curt temps d’adaptació que els professionals del camp podran assumir amb normalitat, suposa una millora econòmica i ambiental que beneficia a tot el món. L’evitar, per exemple, que hagi un excés d’abonat, amb nitrogen que no aprofitaran les plantes conreades i que contaminarà les aigües, suposa estalvi en fertilitzants i una millora en la qualitat dels rius i les aigües subterrànies.

Ecologistes en Acció considera que les bones pràctiques agràries haurien de ser la norma general, fins i tot en zones on no es detecta excessiva contaminació per nitrats, i per això no comparteix l’actitud mostrada pels ajuntaments de Fraga i Torrent de Cinca, que semblen reflectir les pors infundades que alguns professionals del sector semblen tenir davant les noves normes agrícoles. Així mateix Ecologistes en Acció estima que no hi ha motius per a dubtar de les anàlisis d’aigües, subterrànies i superficials, que es vénen efectuant des de fa anys i que justifiquen la inclusió d’aquests dos termes municipals en la categoria de zones vulnerables, igual que ho estan alguns municipis catalans veïns i que estan sota la influència de l’anomenat al·luvial del Segre, dades totes conseqüents amb la intensa activitat agrícola de la regió. Ecologistes en Acció considera adequada la inclusió de Fraga i de Torrent de Cinca com a zona vulnerable a la contaminació i fins i tot considera que aquesta catalogació de “zona vulnerable” deuria estendre’s a altres municipis que estan en les riberes del ric Cinca.

Per això Ecologistes en Acció ha escrit al Departament d’Agricultura per a sol·licitar-li que no accedeixi a la petició, totalment injustificada, dels ajuntaments citats i per a recordar-li que els citats consistoris ja van disposar d’un termini, el passat mes de novembre, per a oposar-se a la inclusió dels seus termes municipals en la categoria de “zones vulnerables” i que per tant seria del tot irregular que se’ls concedís una moratòria en l’aplicació de les normes que el Departament d’Agricultura ha establert en el seu Programa d’Actuació contra la contaminació per nitrats.

En qualsevol cas Ecologistes en Acció confia que els agricultors i ramaders de la comarca sabran compatibilitzar la seva activitat amb la protecció del medi ambient i espera que, amb el temps, els ajuntaments citats acabin acceptant un model agroalimentari més eficient i amb menys impactes, tal com demanda, cada vegada amb més força, la societat. L’agricultura i ramaderia ecològica i biodinàmica, o el retorn a pràctiques tradicionals són, per tant, lloables pràctiques que l’administració i el camp han de prioritzar para assolir un model agroramader sostenible.