Ecologistes en Acció denuncia la gran banca com a culpable de la crisi social i ecològica amb una acció directa a la seu central de «La Caixa»..

La confederació d'Ecologistes en Acció ha realitzat avui una acció directa de denúncia de les conseqüències de la gran banca, ara com ara totalment privatitzada, que acumula un enorme poder i controla sectors estratègics de l'economia amb nefastes polítiques ambientals i socials.

L'organització ecologista ha desplegat 3 pancartes en la façana de les oficines de la seu central de «La Caixa» en l'avinguda Diagonal de Barcelona. L'acció, realitzada durant el V Congrés Confederal que es du a terme aquest cap de setmana al Prat de Llobregat amb la participació de més de 300 persones dels diferents grups integrants d'Ecologistes en Acció, denunciava en primer lloc l'enorme acumulació de poder polític i econòmic en el sector bancari. Cal recordar que són els bancs, part fonamental dels «mercats», qui està dictant avui, ja sense cap tipus de remordiment i sense dissimular gens, les polítiques públiques que executen els governs. Els exemples d'Itàlia i Grècia, on els mercats han forçat canvis de govern per posar tecnòcrates (economistes neoliberals) al capdavant de les institucions públiques, són paradigmàtics.

“La Caixa” controla part de les accions d'empreses espanyoles transnacionals d'enorme rellevància en els sectors energètic, de l'aigua o de les infraestructures, per exemple. Parlem d'empreses amb polítiques ambientals i socials molt agressives, tant al nostre país com en altres països del sud (Amèrica Llatina, Àfrica, etc.): Agbar, Repsol, Gas Natural Fenosa, Abertis.

Un altre eix de la denúncia d'Ecologistes en Acció fa referència a la privatització de les caixes d'estalvi. Aquest model de banca pública ha estat desmantellat acceleradament per exigència dels mercats i amb la complicitat de tots els partits polítics. D'aquesta manera es perd el poc control públic que hi havia del sistema bancari, i a més hi ha el risc seriós que en un curt termini es cancel·le l'obra social de les caixes, ja que la gestió s'acabarà efectuant únicament sota el criteri de la rendibilitat econòmica.

L'endeutament irresponsable de la banca ens ha portat a la crisi financera, que ara estan endossant a la societat mitjançant el deute públic contret pels governs per a salvar-la. No podem oblidar que quan els governs públics necessiten finançar-se és aquesta mateixa banca la que exigeix retallades socials i ambientals per a prestar diners. Els ecologistes parlen, en aquest sentit, de justícia social i ambiental.

En conclusió, Ecologistes en Acció, en la línia de les reivindicacions populars sorgides arran del 15M, reivindica un canvi total de model, amb la creació d'una banca pública, controlada democràticament i que responga a criteris d'ètica per a gestionar l'economia satisfent les necessitats socials, no fomentant l'acumulació de capital i poder. L'organització proposa a la ciutadania un «alliberament» de la banca privada i especulativa.

¡Liberémonos de la banca!