La aprobación del Consejo Comarcal del Bajo Cinca de una moción por la que se intenta sortear la aplicación del Real Decreto 1628/2011 sobre especies exóticas invasoras revela una notable falta de compromiso ambiental de la institución y supone supeditar la conservación de la biodiversidad a los intereses económicos de grupos particulares de personas.

Además del calentamiento global del clima y del agotamiento de los recursos naturales la pérdida de la biodiversidad es uno de los problemas más graves al que la humanidad debe hacer frente hoy en día. La extinción masiva y cada vez más acelerada de especies que está provocando el hombre desestabiliza los ecosistemas, supone un daño en el medio natural irreparable a escala humana, implica un sinfín de problemas de índole práctico y menoscaba gravemente el patrimonio natural que recibirán las generaciones futuras.

Entre otras razones la introducción de especies exóticas en los ecosistemas naturales supone una de las principales causas que contribuyen a la pérdida de la biodiversidad. Por ello, y siguiendo lo acordado en varios tratados internacionales, el Real Decreto 1628/2011, de 14 de noviembre, por el que se regula el listado y catálogo español de especies exóticas invasoras, establece una serie de medidas que intentar limitar el enorme daño que algunas especies exóticas, con gran potencial invasor, están provocando en muchos parajes naturales.

Entre otras normas el Real Decreto establece la prohibición genérica de devolver al medio natural las especies exóticas capturadas por el hombre, hecho especialmente relevante en lo que se refiere a la captura de peces exóticos, como el siluro, que son objeto de especial atracción por gente que practica la pesca deportiva y que hoy en día acostumbra a devolver al agua los ejemplares capturados.

Esta costumbre de devolver los peces al agua, problemas de índole práctico relativas al modo de deshacerse de los peces capturados e intereses económicos que giran entorno al negocio de la pesca en poblaciones como Mequinenza, explican, aunque no justifican, la moción aprobada por unanimidad (PP-PAR-PSOE) en el Consejo Comarcal del Bajo Cinca del día de ayer, moción por la que los consejeros solicitan a las autoridades ambientales, en la práctica, que pongan excepciones al cumplimiento del Real Decreto, que sería lo mismo que decir que no se apliquen las medidas que intentar paliar el problemas de las bioinvasiones.

Ecologistas en Acción considera erróneo el contenido de la moción aprobada por los consejeros comarcales porque el problema de la conservación de la biodiversidad es un problema de carácter global y de primer orden y porque el interés general no puede supeditarse a intereses particulares que tienen su base, además, en hechos que serían contemplados hoy en día como un grave delito ambiental, tal como fue el caso de la introducción voluntaria del siluro en el pantano de Mequinenza, hecho que beneficia a unos pocos pero causa daños globales y permanentes en los ríos que son de todos.

Así mismo Ecologistas en Acción cree exagerado el impacto económico que se atribuye a la nueva normativa. El sacrificio de los peces exóticos capturados, tales como el siluro, es solo un alivio ambiental a la presión ecológica que ejercen estos peces sobre otras especies autóctonas, y en la práctica será difícil la erradicación definitiva de estas especies exóticas tan dañinas para el medio natural, aunque sea esto lo deseable.

Por otro lado la recogida y eliminación de los ejemplares capturados es un problema que tiene solución con un poco de voluntad política. Al igual que muchas otras actividades turísticas o deportivas requieren de una infraestructura para llevarlas a cabo igualmente la actividad pesquera podrá seguirse llevando a cabo buscando los medios adecuados para ello. Incluso la puesta en marcha de un sistema de recogida de los peces capturados, lejos de dañar la economía local, puede suponer la creación de nuevos puestos de trabajo vinculados al sector de la pesca y que solo requieren para su creación de un poco de buena voluntad y cambio en las costumbres.

La Comarca del Baix Cinca contra la biodiversitat

L’aprovació del Consell Comarcal del Baix Cinca d’una moció per la qual s’intenta sortejar l’aplicació del Reial Decret 1628/2011 sobre espècies exòtiques invasores revela una notable falta de compromís ambiental de la institució i suposa supeditar la conservació de la biodiversitat als interessos econòmics de grups particulars de persones.

A més de l’escalfament global del clima i de l’esgotament dels recursos naturals, la pèrdua de la biodiversitat és un dels problemes més greus a què la humanitat ha de fer front avui en dia. L’extinció massiva i cada vegada més accelerada d’espècies que està provocant l’home desestabilitza els ecosistemes, suposa un dany al medi natural irreparable a escala humana, implica una infinitat de problemes d’índole pràctica i menyscaba greument el patrimoni natural que rebran les generacions futures.

Entre altres raons, la introducció d’espècies exòtiques en els ecosistemes naturals suposa una de les principals causes que contribueixen a la pèrdua de la biodiversitat. Per això, i seguint l’acordat a diversos tractats internacionals, el Reial Decret 1628/2011, de 14 de novembre, pel qual es regula el llistat i catàleg espanyol d’espècies exòtiques invasores, estableix una sèrie de mesures que intenten limitar l’enorme dany que algunes espècies exòtiques, amb gran potencial invasor, estan provocant a molts paratges naturals.

Entre altres normes el Reial Decret estableix la prohibició genèrica de tornar al medi natural les espècies exòtiques capturades per l’home, fet especialment rellevant referent a la captura de peixos exòtics, com el silur, que són objecte d’especial atracció per gent que practica la pesca esportiva i que avui en dia acostuma a tornar a l’aigua els exemplars capturats.

Aquest costum de tornar els peixos a l’aigua, problemes d’índole pràctic relatius a la manera de desfer-se dels peixos capturats i interessos econòmics que giren entorn del negoci de la pesca a poblacions com Mequinensa, expliquen, encara que no justifiquen, la moció aprovada per unanimitat (PP-PAR-PSOE) en el Consell Comarcal del Baix Cinca del dia d’ahir, moció per la qual els consellers sol·liciten a les autoritats ambientals, a la pràctica, que posin excepcions al compliment del Reial Decret, que seria el mateix que dir que no s’apliquin les mesures que intenten pal·liar el problemes de les bioinvasiones.

Ecologistes en Acció considera erroni el contingut de la moció aprovada pels consellers comarcals perquè el problema de la conservació de la biodiversitat és un problema de caràcter global i de primer ordre i perquè l’ interès general no pot supeditar-se a interessos particulars que tenen la seva base, a més, en fets que serien contemplats avui en dia com un greu delicte ambiental, tal com va ser el cas de la introducció voluntària del silur al pantà de Mequinensa, fet que beneficia a uns pocs però causa danys globals i permanents als rius que són de tots.

Així mateix Ecologistes en Acció creu exagerat l’impacte econòmic que s’atribueix a la nova normativa. El sacrifici dels peixos exòtics capturats, tals com el silur, és sol un alleujament ambiental a la pressió ecològica que exerceixen aquests peixos sobre altres espècies autòctones, i a la pràctica serà difícil l’eradicació definitiva d’aquestes espècies exòtiques tan danyoses per al medi natural, encara que sigui això el desitjable.

D’altra banda la recollida i eliminació dels exemplars capturats és un problema que té solució amb una mica de voluntat política. De la mateixa manera que moltes altres activitats turístiques o esportives requereixen d’una infraestructura per dur-les a terme, igualment l’activitat pesquera podrà continuar duent-se a terme buscant els mitjans adequats per a això. Fins i tot la posada en marxa d’un sistema de recollida dels peixos capturats, lluny de danyar l’economia local, pot suposar la creació de nous llocs de treball vinculats al sector de la pesca i que només requereixen per a la seva creació una mica de bona voluntat i canvi en els costums.