PDF - 780.9 KB
Informe 2011

Ecoloxistes n’Aición presentó’l so informe sobre la calidá del aire nel Estáu español nel 2011. Ente les conclusiones más relevantes del trabayu, esprender qu’un 94 % de la población alienda aire que supera los índices encamentaos pola Organización Mundial de la Salú. Si atenemos a les llendes de contaminación que marca la lexislación, el porcentaxe de población afectáu sería del 22 %, 10,4 millones de persones. La situación, a pesar de la so gravedá, caltiense nunos niveles estables nos últimos años, sobremanera pol efectu de la crisis. El principal axente contaminador del aire ye’l tráficu nes zones metropolitanes. Les Alministraciones nun tán adoptando les midíes necesaries pa solucionar esti seriu problema de salú pública.

L’estudiu, realizáu como cada añu por Ecoloxistes n’Aición, analiza la calidá del aire qu’alienda la práctica totalidá de la población española (47,02 millones de persones en xineru de 2011). Los datos utilizaos provienen de los que faciliten les Alministraciones autonómiques a partir de les sos redes de midida de la contaminación.

Les resultancies más relevantes d’esti estudiu son los siguientes:
- Los contaminantes que más problemes de salú anicien nel Estáu español nel 2011 son les partícules en suspensión (PM10 y PM2,5), l’ozonu troposférico (O3), el dióxidu d’azufre (SO2) y el dióxidu de nitróxenu (NON2). Pa la valoración del porcentaxe de población española qu’alienda aire contamináu tuviéronse en cuenta toos estos contaminantes.
- La población qu’alienda aire contamináu nel Estáu español, según los valores llende establecíos pola Directivu 2008/50/CE, ye de 10,4 millones de persones. Esto ye, un 22 % de la población alienda un aire que la so contaminación supera les llendes llegales.
- Si tien en cuenta los valores encamentaos pola OMS, la población qu’alienda aire malsano amontar hasta los 44,3 millones de persones. Esto ye, un 94 % de la población. A destacar que l’informe publicáu la selmana pasada sobre la calidá del aire n’Europa pola Axencia Europea del Mediu Ambiente utilizó esta mesma metodoloxía d’analís referida a los encamientos de la OMS– que vien usando Ecoloxistes n’Aición dende va años.
- La principal fonte de contaminación n’árees urbanes (onde vive la mayor parte de la población) ye’l tráficu rodáu.
- Al igual que nos años siguientes a 2007, mientres 2011 rexístrase un pequenu amenorgamientu de los niveles de contaminación con al respective de años precedentes, daqué que –como vien apuntando esta organización ecoloxista– sigui asocediendo más por razones coyunturales que pola aplicación de midíes planiaes y empobinaes a ameyorar la calidá del aire. Ente les causes d’esta situación destaquen: l’amenorgamientu de la movilidá aniciada pola crisis (el consumu de combustibles de automoción en 2011 ye un 14,8 % inferior al de 2007, anque s’esperimentó un repique en 2011); l’amenorgamientu de l’actividá industrial por cuenta de la coxuntura económica; y a lo último, la evolución del parque automovilísticu escontra vehículos más pequenos y eficientes y, por tanto, menos contaminadores.

Ecoloxistes n’Aición quier destacar que la contaminación del aire ye un asuntu bien grave: estudios de la Comisión Europea cifren en 19.940 fallecimientos prematuros al añu n’España por esta causa 1 A pesar d’ello, les Alministraciones nun tán tomando les midíes necesaries pa solucionalo. En particular:
- Les superaciones de les llendes llegales vienen repitiéndose de forma sistemática nos últimos años. La Comisión Europea empecipió, en xineru de 2009, un procedimientu d’infracción contra España pol incumplimientu de la normativa sobre calidá del aire que ta a puntu de llevanos al Tribunal de Xusticia Européu.
- La información al ciudadanu nun ye nin fayadiza nin afecha a la gravedá del problema.
- Los Planes de Meyora de la Calidá del Aire y los Planes d’Acción p’amenorgar esta contaminación, obligatorios según la lexislación vixente, en munchos casos nun esisten, y n’otros apenes si tienen efectividá per falta de voluntá política d’acometer midíes estructurales. Estos planes son responsabilidá de les Comunidaes Autónomes y de los Conceyos.
- L’anterior Ministeriu de Mediu Ambiente y Mediu Rural y Marín aprobó in extremis un Plan Nacional de Meyora de la Calidá del Aire que nun se punxo en marcha. Pela so parte, l’actual Ministeriu d’Agricultura, Alimentación y Mediu Ambiente señaló que pretende modificar dichu plan y la Llei calidable del Aire pa faelos “más realistes”, daqué que nun convida al optimismu sobre l’ambición p’amenorgar la contaminación.

Ecoloxistes n’Aición recuerda que les principales víes d’actuación p’amenorgar la contaminación del aire pasen pol amenorgamientu del tráficu motorizado, l’amenorgamientu de la necesidá de movilidá y la potenciación del tresporte públicu (n’especial l’eléctricu), amás de dar facilidaes a los medios non motorizados nes ciudaes. Pel so llau, p’ameyorar l’aire de les zones industriales la meyor estratexa ye l’adopción xeneralizada de les meyores tecnoloxíes industriales disponibles y l’amenorgamientu drásticu de la xeneración eléctrica por centrales térmiques.

  1. Dirección Xeneral de Mediu Ambiente, Comisión Europea, 2005: CAFE CBA: Baseline Analysis 2000 to 2020. pág 105