Taula rodona Energia per a què i per a qui?
En Barcelona
Del 18 de març de 2013 / 19:15
al 18 de març de 2013

Taula Rodona: Energia per a què i per a qui? Financiarització, despossessió i polítiques europees per l'acaparament energètic (“energy grabbing”)

Dilluns 18 març 2013, 19:15 h., seu de la FCONGD (C/ Tàpies 1-3, Barcelona, Barri El Raval),Barcelona.

• Financiarització i acaparament energètic
    Nicholas Hildyard, The Cornerhouse, Regne Unit
  • Noves polítiques energètiques de la Unió Europea
    Antonio Tricarico, Re:Common, Itàlia
  • Iniciatives bilaterals sobre les matèries primeres relacionades amb les Agències de Crèdit a l'Exportació
    Regine Richter, urgewald, Alemanya
  • Exemples concrets d'alternatives des de la societat civil
    Josep Prat, Som Energia, Catalunya

Barcelona i les ciutats europees en general són estructures humanes profundament dependents d'energia que s'extreu o produeix a milers de quilòmetres de distància, en països on la població sol patir enormes mancances en termes energètics.

L'economia europea és altament deficitària en hidrocarburs, urani, plutoni, però al mateix temps no ha deixat d'incrementar el consum d'energia, desplegant polítiques securitàries d'accés a les matèries primeres i altres que aprofundeixen aquest model.

Això no només té greus conseqüències en relació al canvi climàtic i la salut de les persones, sinó que també implica un autèntic acaparament d'energia o «energy grabbing». Els seus efectes: la despossessió, degradació i contaminació dels territoris de comunitats camperoles i indígenes, així com la generació de migracions ambientals forçades, conflictes armats, inestabilitat política, corrupció, ocupacions militars des de les grans potències, i altres.

Alhora, això té lloc en el context d'un sistema financer fora de control, que tendeix a la financiarització dels sectors més estratègics per a la supervivència dels éssers humans. La taula rodona «Energia per a què i per a qui? Financiarització, despossessió i polítiques europees per l'acaparament energètic («energy grabbing»)» és una invitació a reflexionar sobre aquests elements, així com sobre les alternatives que existeixen i s'estan implementant actualment, des de la societat civil.

Organitzen: Observatori del Deute en la Globalització, Eca-Watch. Amb el suport de: Plataforma Aturem el Fracking, Som Energia, Ecologistes en Acció, Entrepueblos, Enginyeria Sense Fronteres, Repsolmata