Escapament massiu de gas, un nou risc de la plataforma Castor

Sumari

Català

Ecologistes en Acció denuncia avui davant la fiscalia un important risc que plana sobre la plataforma Castor, i que tampoc ha estat avaluat de forma prèvia malgrat el seu potencial gravetat. Es tracta del factible escapament massiu de metà de la borsa subterrània, fet que podria comportar nefastes conseqüències, com l’explosió de la pròpia plataforma. La denúncia es fonamenta en un informe que avui es fa públic.

Denuncia davant la fiscalia sobre la plataforma Castor

Ecologistes en Acció va a denunciar avui dilluns davant la fiscalia de Tarragona (i posteriorment també a Castelló , amb col·laboració amb la Plataforma Defensa dels Terres del Sénia) l’existència d’un nou i greu risc que no s’ha investigat ni valorat i que podria tenir conseqüències molt greus. Es tracta del risc de fuga massiva de gas natural del magatzem subterrani com a conseqüència dels terratrèmols que acabin d’esquerdar o fracturar el seu sostre .

[Informe] El riesgo de fuga masiva de gas natural

La denúncia es basa en l’informe Riesgos potenciales derivados de la inyección de gas natural en la plataforma Castor. El treball ha estat elaborat per Miguel de las Doblas , de l’Institut de Geociències de Madrid , IGEO ( CSIC - UCM ) , així com per Antonio Jesús Galindo , expert en Navegació Marítima .

Les conclusions del treball són molt preocupants : els terratrèmols induïts per la pròpia injecció de gas podrien fissurar i acabar de trencar part del sostre del magatzem de gas, el que faria que el gas natural s’escapés de manera violenta . Els treballs que s’han desenvolupat en aquesta zona del subsòl des de fa anys (buidat d’hidrocarburs , emplenat amb aigua del mar , buidat per omplir amb gas comprimit , etc . ) poden ajudar a l’existència de fractures i fissures , el que unit als moviments sísmics actuals podria provocar l’esmentat escapament .

Les fuites naturals de metà a les zones marítimes de plataformes són conegudes per generar estructures catastròfiques en sortir bruscament , generant espectaculars " volcans de fang" , esllavissaments submarins de gran escala , etc . El magatzem submarí de Castor té una pesada columna d’aigua a sobre ( 60 metres) que s’amplificaria moltíssim amb la possible fugida del gas natural, expulsant-lo amb gran força des de el magatzem . Recordem que el metà és un gas molt més lleuger que l’aire que respirem i la seva tendència seria sortir ràpidament .

Davant una fuita així , probablement apareixerien moltes espècies marines mortes i hi hauria un enorme risc d’explosions si aquest gas entra en contacte amb algun focus de foc . Convé recordar que un succés tan dramàtic com el de la plataforma Deepwater Horizon de BP al Golf de Mèxic es va iniciar, precisament , per una fuita de gas metà a la mateixa .

Per això crida l’ atenció que aquesta possibilitat no s’hagi avaluat prèviament , amb les conseqüències tan greus que pot comportar . Aquest serà l’argument principal de la denúncia que presentarà Ecologistes en Acció , al que s’uneix l’exigència que la Plataforma Castor cessi la seva activitat de forma definitiva .

juliol de 2017 :

juny de 2017 | agost de 2017