Jornada Contaminació i nou pla de qualitat de l’aire a Catalunya
En Barcelona
Del 17 de desembre de 2013 / 10:00
al 17 de desembre de 2013

La Confederació d`Associacions de Veïns de Catalunya, CCOO, UGT, l'Associació per a la Promoció del Transport Públic i Ecologistes en Acció de Catalunya hem realitzat una valoració inicial del nou pla per a la millora de la qualitat de l'aire que ha presentat la Generalitat.

A la nota de premsa conjunta que vàrem difondre a començament de mes, aquestes entitats ja anunciàvem que la proposta del Govern no respon a un dels problemes greus de salut pública que pateix Catalunya. Al mateix comunicat ens comprometíem a organitzar una jornada tècnica sobre aquesta qüestió.

Ara donem compte d'aquest compromís públic, que es concreta de la següent manera:

• Data: dimarts, 17 de desembre, de 10 a 14 hores.
  • Espai: seu de la UGT de la Rambla Santa Mònica, 10 (Sala de les Columnes). Metro L3 (Drassanes). Busos línies 59 i H16.

L'acte estarà organitzat en dues taules de debat. La primera serà més expositiva, i es centrarà en la situació de la qualitat de l'aire en l'actualitat i els problemes per a la salut que se'n deriven des del punt de vista científic. La segona serà més valorativa. Partirà d'una introducció sobre les mesures incloses a la proposta que està tramitant la Generalitat, i també es presentaran valoracions per part de representants de la societat. Així mateix, es presentaran alternatives que estan en marxa a altres Estats de la UE. Ambdues taules comparen amb debats oberts als assistents.

La jornada està adreçada a tota la ciutadania. Els organitzadors convidem de manera específica als representants polítics i de les administracions implicades per tal de contrastar opinions i arribar a conclusions constructives i eficaces.

10.00: Benvinguda i presentació de la jornada.

• Dionís Oña, Adjunt a la secretaria de Política Sindical de la UGT de Catalunya.

10.10: Contaminació atmosfèrica a Catalunya: analisi del problema i dels seus efectes sobre la salut.

• Barend van Drooge, Institut de Diagnosi Ambiental i Estudis de l'Aigua, IDAEA-CSIC.
  • Jordi Sunyer, Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental, CREAL.
  • Josep Martí Valls, Centre d'Anàlisi i Programes Sanitaris, CAPS.

11.00. Valoració del Pla d'actuació per a la millora de la qualitat de l'aire horitzó 2015.

Moderació: Jose Manuel Jurado, responsable de Sostenibilitat de CC OO de Catalunya.

• Presentació del Pla de d'actuació per a la millora de la qualitat de l'aire horitzó 2015 de la Generalitat. Maria Assumpta Farran i Poca, Directora general de Qualitat Ambiental de la Generalitat de Catalunya.
  • Mesures efectives per fer front a la contaminació. Xavier Querol, Institut de Diagnòstics Ambientals i Estudis de l'Aigua, IDAEA-CSIC.
  • Crítiques i propostes al nou pla des de les entitats socials:
    • Ricard Riol, president de l'Associació pel Transport Públic, PTP.
    • Jordi Giró, Confederació d'Associacions de Veïns de Catalunya, CONFAVC.
    • Núria Vidal de Llobaterra, Ecologistes en Acció de Catalunya.
  • Debat obert.