• La Plataforma per la Qualitat de l'Aire, en la qual participa Ecologistes en Acció, valora la moció aprovada avui com una mostra clara de voluntat de part de tots els grups d'impulsar mesures contundents per combatre el greu problema de contaminació que pateix el nostre país.
  • Per les organitzacions és un primer pas que cal concretar amb un pla ambiciós de reducció del trànsit privat i demanen també actuacions sobre el port i la indústria.

La moció presentada per Ciutadans amb esmenes de tots els grups excepte del PPC, ha estat aprovada avui per unanimitat. Durant el Ple, tots els grups han coincidit en què aquest és un problema de primer ordre que afecta greument la salut de la població i que calen mesures estructurals, ja que el problema no és d'episodis puntuals, sinó l'elevada mitjana anual de contaminació. Altre punt de consens ha estat el necessari lideratge de la Generalitat per la coordinació amb els ajuntaments i ens locals metropolitans així com amb els diversos departaments implicats.

A la moció s'inclou el compliment dels acords de la Moció 72/X de gener de 2014, que resten pendents i, per primer cop, es concreten els objectius de reducció d'emissions l'any 2020 del 35 % dels Òxids de Nitrogen NOx i del 30 % de les partícules PM10 per complir amb la legalitat vigent. La Plataforma considera que aquests punts senten unes bones bases perquè es planifiqui el conjunt de mesures de reducció del trànsit i impuls al vianant, la bicicleta i el transport públic. En relació als nous aparcaments de dissuasió que proposa la moció consideren que han de dissenyar-se en funció de la planificació de les zones de baixa emissió de restricció del trànsit, que també inclou el text, o poden no ser efectius.

Per últim, la Plataforma lamenta que a la moció no hi hagi cap pronunciament del parlament sobre les prioritats de millora i potenciació del transport públic que cal abordar amb urgència. En aquest sentit, la Plataforma havia demanat a tots els grups la inclusió del millorament de la freqüència de pas del sistema de Rodalies, tema que ha estat senyalat per alguns grups a les intervencions, i tot un seguit d'actuacions que depenen de les competències de les nostres administracions, de baixa inversió i alt impacte metropolità. Les principals: la creació de busos exprés a l'Àrea Metropolitana de Barcelona associats a nous i existents carrils bus d'entrada a Barcelona; així com la interconnexió per la Diagonal (3,9 km) de les actuals xarxes de tramvia de l'Àrea metropolitana (Trambaix 15,1 km, Trambesòs, 14 km) que cobreix els 8 municipis que generen el 50% del trànsit privat de connexió que circula per Barcelona, mantenint la flota actual de bus integrada en una nova xarxa.