Jornada de treball Energia 2020
al 17 de setembre de 2016

Trobada de reflexió i acció per un 2020 lliure de nuclears
Dissabte, 17 de setembre, d’11 a 14 hores
Lloc: Associació de Veïns d’Hostrafrancs, C/ Callao, 9. Districte: Sans-Montjuïc Linia 1, estació. Hostafrancs. Bus: 50, D20, 115.

Trobada per reflexionar, aportar idees i recollir propostes degut al fet de que el 2020 – 2021 es renovaran els permisos de tancament de 6 dels 7 reactors que funcionen a Espanya.

Entre el 2020 i el 2021, sis dels set reactors nuclears que funcionen a Espanya han de renovar el permís per continuar durant 10 anys més. La indústria nuclear i els seus partidaris saben que si ho aconsegueixen hauran donat un pas important per allargar el funcionament fins a 60 anys. Es tracta de set reactors que sempre han estat perillosos, però que ara, després de dècades de funcionament, encara ho són més per la seva degradació tècnica i material.

Un accident en qualsevol d’aquests 7 reactors pot evolucionar ràpidament cap a una catàstrofe ambiental i social irreversible. Txernòbil, Fukushima, i altres casos menys espectaculars, ens ensenyen cada dia que la contaminació radioactiva no té res a veure amb fronteres. Que la proximitat significa perill, però la llunyania no implica seguretat. Moltes persones que viuen a Portugal ho han entès així, i la proximitat dels reactors d’Almaraz, a Extremadura, els ha portat a coordinar-se amb persones de tota Espanya i a crear el Moviment Ibèric Antinuclear, mostrant que estem agermanats davant d’una amenaça comuna.

Tancar un reactor és un acte de voluntat política, com ho va ser el construir-lo. Hi ha uns procediments i uns mecanismes en la legislació per a que aquesta voluntat es tradueixi en fets. Encara que gaudim de la solidaritat i la simpatia d’una part de la societat portuguesa, és en la solidaritat compartida amb companys i companyes de tota Espanya on s’hi troben els mecanismes per enfrontar l’amenaça que preocupa les companyes i els companys de Portugal, a totes les persones que vivim a la Península Ibèrica.

La contaminació radioactiva no té res a veure amb les fronteres, però la política energètica sí.

Aconseguir que no es renovin els permisos de funcionament és quelcom que va més enllà de la denuncia de l’energia nuclear. Implica crear un moviment social amb voluntat d’incidir en la política de partits i en les institucions. Implica fer servir els recursos institucionals per a que es donin possibilitats reals de tancament. Implica combinar el treball social i l’acció a nivell Ibèric amb la incidència concreta en la política d’Espanya. Implica objectius i destinataris concrets i definits, i mecanismes de participació que impliquin de forma activa a la majoria social contrària a l’energia nuclear, i que tinguin incidència vàlida a les institucions responsables de prendre decisions.

Per aquest motiu, persones i entitats que valoren la importància del 2020 i el 2021, i el nou moment polític i social en que es mouen transformacions de fons, hem convocat una trobada de reflexió i acció a Tarragona i a Barcelona, per analitzar els mecanismes que ens permetin aconseguir que l’any 2020 i 2021 tinguem una Península Ibèrica lliure de nuclears, amb tot el seguit de beneficis ambientals, de salut, socials, de seguretat, econòmics i materials que se’n deriven.

Et convidem a participar en la Trobada que et vagi millor per portar a terme aquesta iniciativa, una iniciativa que requerirà el suport i la complicitat de moltes persones.