Aquest succés es produeix després de saber per una denuncia de Greenpeace que la C.N. d’Ascó està funcionant amb peces defectuoses la empresa francesa AREVA, extrem confirmat per ANAV empresa que explota Ascó i pel mateix Consell de Seguretat Nuclear.

Ecologistes en Acció afirma que aquests dos successos són la prova de l’evident mal funcionament de les C.N. catalanes i de la falta de cultura de seguretat de la empresa ANAV que gestiona aquestes instal·lacions. Precisament per aquestes repetides incidències que col·loquen aquestes centrals com a les més perilloses de l’Estat espanyol, diversos grups ecologistes i Entitats de la Societat civil s’han reunit entre divendres i dissabte a Reus i a Barcelona per endegar una campanya que ens porti a l’any 2020 sense nuclears.

La fuita de fosfat trisòdic de Vandellòs II ha posat en evidència la fragilitat de la seguretat del sistema de refrigeració d’aquesta instal·lació atòmica. Una fuita d’aquestes característiques afecta al iode radioactiu que s’ escapa a l’exterior en cas d’incidència a la planta amb la qual cosa s’ha posat en perill la seguretat tant pels treballadors com per la població que es podria veure afectada per una possible fuita.

La incidència d’Ascó que funciona amb peces defectuoses altera també la seguretat necessària pel funcionament de les plantes atòmiques i a hores d’ara resulta intolerable que el CSN no reaccioni ordenant la seva paralització, prova evident de la manca d’objectivitat d’aquest organisme que regula el funcionament de les C.N. espanyoles i que hauria de tenir com a principi garantir la seguretat de la ciutadania .

Amb tots els antecedents de repetides incidències que afecten a la seguretat de la ciutadania i vist aquest dos últims successos, ecologistes en Acció creu imprescindible aturar la producció de les C.N. catalanes, fins que no es substitueixin les peces defectuoses d’Ascó i no s’hagi aclarit els fets que han portat a Vandellòs II a protagonitzar una altra greu incident.

Ecologistes en Acció junt a diverses entitats i persones integrades en el Moviment Ibèric Antinuclear, ha acordat a quest cap de setmana emprendre una campanya que ens ha de dur a l’any 2020 sense nuclears. Aquesta campanya tindrà una sèrie d’accions que anirem donant a conèixer a mesura que anem desenvolupant la campanya i que bàsicament seran: Mobilització social. Projecció política. Pedagogia al voltant de la energia. Preservació del Canvi climàtic. Incentiu del cooperativisme i de la implicació social en les noves empreses d’energies netes i renovables. Denuncies per corrupció i prevaricació dels agents del loby elèctric. Iniciativa popular legislativa per aconseguir la cancel·lació dels permisos d’explotació de les C.N. un cop acabats els actuals permisos. Sobre aquesta últimes proposta demanarem suport a la restat d’entitats del MIA que es reunirà aquest mes de novembre a Madrid i anirà juntament amb la demanda d’ acció conjunta a tot l’Estat per un 2020 sense nuclears