Nou projecte llei de ports de Catalunya no regula la limitació i control de les emissions contaminants dels vaixells

Sumari

Català

La Plataforma per la Qualitat de l’Aire de la qual forma part Ecologistes en Acció, va comparèixer ahir a la sessió de la Ponència que ha d’elaborar l’informe sobre el Projecte de llei de ports i de transport en aigües marítimes i continentals per demanar que la llei compleixi les normatives europeas

El Projecte de Llei de Ports i Transport Marítim té com a objectiu potenciar noves inversions en infraestructures i serveis portuaris als 45 ports de titularitat de la Generalitat que integra el sistema portuari català, per fomentar les embarcacions d’eslores més grans (superiots i megaiots), els creuers i el transport de mercaderies. Per la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, el projecte de Llei no estableix cap regulació per fer complir les normatives vigents sobre la limitació de sofre per als combustibles d’ús marítim i les normatives de qualitat de l’aire vigents, especialment el límit màxim de 0,5% de contingut de sofre dels combustibles per a ús marítim per a vaixells l’any 2020. Consideren que planteja el creixement de l’actual model insostenible del turisme de creuers i del transport marítim de mercaderies, obviant els nivells de concentració de contaminants atmosfèrics emesos pels vaixells i que principalment afecten la salut de la població que viu als barris propers a les terminals del port (SO2, NOx, Partícules en suspensió PM 10, PM 2,5 i ultrafines, que són altament cancerígenes, així com altres hidrocarburs perillosos).

El projecte de Llei estableix un sistema de bonificacions i reduccions de taxes per pràctiques mediambientals, esquemes voluntaristes no canviaran el comportament de les navilieres segons la Plataforma. A la compareixença han defensat la fiscalitat ambiental com l’eina més eficaç tal com estan demostrant les experiències en altres ports europeus presentant un estudi sobre l’establiment d’impostos sobre les emissions d’òxids de nitrogen (NO2) que ha reduït les emissions fins a un 70%.

La Plataforma ha demanat la revisió profunda de l’articulat perquè la Llei inclogui principalment:

• Una regulació obligatòria per limitar, controlar i sancionar les emissions dels vaixells segons obliga la Directiva 2012/33/UE (límit de 0,1% en ports a partir de l’1 de gener de 2015 i màxim de 0,5% de sofre contingut per a vaixells de UE a tots les aigües per al 2020).
  • Que la llei insti al govern de Catalunya a posicionar-se i treballar en favor de la creació d’una ECA a la mar Mediterrània (Àrea de Control d’Emissions de Sofre) de limitació del contingut de sofre per als combustibles d’ús marítim com ja existeix al nord d’Europa (Mar Bàltic, Mar del Nord i el Canal de la Mànega).
  • Una regulació per a la limitació del contingut de sofre per als combustibles d’ús marítim de 0,1% a les aigües territorials dels ports catalans com ja té Nàpols i França té previst establir l’any 2018.
  • Establir l’obligatorietat de realitzar una Avaluació Ambiental Estratègica per a cadascuna de les noves activitats portuàries amb potencial contaminant que quantifiqui l’augment d’emissions per autoritzar-les o no en funció de les afectacions a una zona d’especial protecció de l’ambient atmosfèric i sobre la qualitat de l’aire de les poblacions dels barris propers al port.
  • Eliminació del sistema de bonificacions i reduccions de taxes previstos al projecte de llei.
  • Inclusió d’un apartat de fiscalitat ambiental amb l’establiment d’impostos sobre les emissions d’òxids de nitrogen (NOx) dels vaixells seguint l’esquema de tributs de Noruega que és referent europeu.

Més informació al document presentat a la compareixença.

juliol de 2017 :

juny de 2017 | agost de 2017