Ecologistes en Acció llança CaptorAIR, una aplicació que informa sobre les concentracions d’ozó troposfèric a una de les zones més afectades per aquest contaminant a Catalunya.

CaptorAIR és una aplicació desenvolupada per la Universitat Politècnica de Catalunya en col·laboració amb Ecologistes en Acció, el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), Guifi.net, Legambiente (Itàlia), Zentrum für Soziale Innovation i GLOBAL 2000 (Àustria) and the Université Blaise Pascal Clermont-Ferrand (França) en el marc del projecte europeu CAPTOR.

El seu objectiu principal és informar a la població sobre les concentracions d’ozó troposfèric en temps real que afecten el Barcelonès, Maresme, Vallès i Osona, una de les àrees on s’assoleixen les màximes concentracions a Catalunya durant els períodes de primavera i estiu.

captorAIR utilitza les dades dels dispositius CAPTOR, que són sensors de baix cost instal·lats a cases de voluntaris i voluntàries. Per tal de garantir la seva comparabilitat amb instruments de referència, els dispositius CAPTOR han estat prèviament calibrats per comparació amb les dades de les xarxes locals de qualitat de l’aire de la instrumentació de referència de la UE.

Les dades que generen els sensors s’han de considerar només informatives i no es poden utilitzar per a finalitats de compliment normatiu. CaptorAIR mostra l’exposició a la contaminació d’ozó i ofereix la possibilitat de compartir les dades a Twitter i Facebook. CaptorAIR és de programari lliure i completament gratuïta. Entra a captorair.org per accedir a les dades o baixa’t la nostra app des de Google Play. Ajuda’ns a fer difusió enviant a les teves amistats i contactes, moltes gràcies!.

L’ozó troposfèric, també conegut com a ozó «dolent» per contraposició al de l’estratosfera, és un contaminant secundari produït per la reacció entre la llum solar i el diòxid de nitrogen i els hidrocarburs emesos pel trànsit urbà i interurbà, el transport marítim i aeri, així com algunes indústries (incineradores i centrals tèrmiques). En el que portem d’any, 9 estacions oficials – de la xarxa de vigilància de la Generalitat- de 6 zones ja han superat l’objectiu legal. Altres 5 estacions afectant altres 3 zones podrien depassar l’objectiu legal d’aquí a setembre. Tot indica que aquest any se superaran els nivells d’incompliment legal que es van assolir l’any 2016.

Campaña ciudadana de medición de ozono en Cataluña

Ecologistas en Acción lanza CaptorAIR, una aplicación que informa sobre las concentraciones de ozono troposférico en una de las zonas más afectadas por este contaminante en Cataluña.

CaptorAIR es una aplicación desarrollada por la Universidad Politécnica de Cataluña en colaboración con Ecologistas en Acción, el Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC), Guifi.net, Legambiente, Zentrum für Soziale Innovation, GLOBAL 2000 and the Université Blaise Pascal Clermont-Ferrand en el marco del proyecto europeo CAPTOR.

Su objetivo principal es informar a la población sobre las concentraciones de ozono troposférico en tiempo real en tres regiones europeas diferentes durante los periodos de primavera y verano, época en la que se alcanzan sus máximas concentraciones.
- España (Cataluña): Barcelonès, Maresme, Vallès, Osona
- Italia: Piemonte, Lombardia, Veneto, Emilia Romagna
- Austria: Niederösterreich, Burgenland, Steiermark

CaptorAIR utiliza los datos de los dispositivos CAPTOR, que son sensores de bajo coste instalados en casas de voluntarios y voluntarias. Con el fin de garantizar su comparabilidad con los instrumentos de referencia, los dispositivos CAPTOR han sido previamente calibrados por comparación con los datos de las redes locales de calidad del aire de la instrumentación de referencia de la UE.

Los datos que generan los sensores se tienen que considerar sólo informativos y no se pueden utilizar para finalidades de cumplimiento normativo. captorAIR muestra tu exposición a la contaminación por ozono y ofrece la posibilidad de compartir datos de calidad del aire en tu localidad. ¡CaptorAIR es de software libre y completamente gratuita!. Entra en captorair.org para acceder a los datos o bájate nuestra app desde Google Play. Ayúdanos haciendo difusión a tus contactos, ¡muchas gracias!

El ozono troposférico, también conocido como ozono «malo» por contraposición al de la estratosfera, es un contaminante secundario producido por la reacción entre la luz solar y el dióxido de nitrógeno y los hidrocarburos emitidos por el tránsito urbano e interurbano, el transporte marítimo y aéreo, así como algunas industrias (incineradoras y centrales térmicas). En lo que llevamos de año, 9 estaciones oficiales – de la red de vigilancia de la Generalitat- de 6 zonas ya han superado el objetivo legal. Otras 5 estaciones afectando otras 3 zonas podrían rebasar el objetivo legal de aquí a septiembre. Todo indica que este año se superarán los niveles de incumplimiento legal que se alcanzaron en 2016.