El Grup d'Amics de les Muntanyes d'Ibi i la Colla Ecologista La Carrasca- Ecologistes en Acció d'Alcoi han sol·licitat a l'Ajuntament d'Ibi que no aprove definitivament el pla parcial i el programa urbanístic de la finca Barberà i que acorde que els terrenys tornen a ser no urbanitzables.

En l'escrit presentat pels grups ecologistes, es fa una anàlisi jurídica dels tràmits efectuats per a urbanitzar aquesta zona, i es conclou que no hi ha cap impediment legal ni econòmic per denegar expressament el programa i el pla parcial presentat per l'empresa «Viviendas Jardín, SA». No és cert, com s'ha comentat, que l'Ajuntament haja de pagar una quantiosa indemnització a la promotora, sinó que només hauria de compensar els gastos de redacció dels documents esmentats (el programa i el pla parcial).

En novembre de 2006, el Consell Municipal de Medi Ambient d'Ibi (òrgan de participació ambiental en el qual tenen participació representants de tots els partits polítics, de col·lectius ecologistes, empresaris i responsable sanitaris) va rebutjar —per votació unànime de tots els seus membres— el projecte per a la construcció de la urbanització de la finca Barberà, situada lluny del nucli de la població, en un espai de gran interés natural i paisatgístic.

Posteriorment, l'alcaldessa d'Ibi va expressar el seu suport a l'informe negatiu del Consell Municipal de Medi Ambient i la seua disposició a iniciar els passos cap a la supressió d'aquest sector urbanitzable.

Per als grups ecologistes, és ara quan s'ha de comprovar si les declaracions de l'alcaldessa són només propaganda sense contingut o si hi ha realment una voluntat clara d'impedir una aberració urbanística, totalment contrària a la sostenibilitat ambiental. Entre els impactes que destaquen els col·lectius, està el consum d'aigua, la pèrdua del sòl agrícola, el fort consum energètic, la segregació social, l'agressió al paisatge, el sobrecost del manteniment de les infraestructures (clavegueram, enllumenat, neteja, submnistrament d'aigua, etc.), i l'increment del trànsit (amb el consegüent augment de la contaminació atmosfèrica, el soroll, etc.).

En canvi, la modificació del PGOU d'Ibi per a recuperar com a no urbanitzables els terrenys de la finca Barberà seria una magnífica aposta per la sostenibilitat social, ambiental i econòmica del municipi, amb el valor afegit que serviria també de referència als municipis d'Alcoi i Xixona, amb els quals s'hauria de concertar un model territorial coherent. Mentre que a Xixona ja s'ha descartat el desgavellat projecte d'urbanització de la Sarga, el govern municipal d'Alcoi promou actuacions urbanístiques molt agressives que amenacen l'aqüífer del Molinar i el patrimoni rural, cultural i paisatgístic de la vall de la Canal, la qual és, a més a més, un corredor ambiental de primer ordre.