• 200 grups de 16 territoris diferents de l’estat han donat suport al manifest defensaprotesta.org 1 a través d’una resolució aprobada en l’Assemblea que la Confederació d’Ecologistes en Acció ha celebrat aquest cap de setmana a Córdoba.
  • L’Assemblea Confederal s’ha tancat amb una mobilització per l’aigua pels carrers de la ciutat i el desplegament d’una gran pancarta a la Torre de Calahorra.

Davant de la proposta de reforma del Codi Penal, diem prou de criminalització, defensem sempre el dret a la protesta’. Així titulava el text portat per la Federació de Catalunya d’Ecologistes en Acció i que han aprovat per unanimitat els 200 grups locals confederats en el plenari d’aquest dissabte a Córdoba. D’aquesta manera, es feia extensiu el missatge que una quarantena d’organitzacions i entitats de Catalunya van fer públic als mitjans el dimecres passat dia 30 de noviembre en roda de prensa i el dijous, 1 de desembre, en una concentració al davant de la Delegació del Govern a Barcelona.

“Davant la proposició de llei orgànica de reforma del Codi Penal presentada al Congrés dels Diputats i Diputades, celebrem la proposta de derogació del delicte de sedició, però alertem que genera greus afectacions i limitacions al lliure exercici del dret a la protesta, deixant a mans dels tribunals la interpretació i aplicació de conceptes jurídics massa ambigus, per la qual cosa manifestem el nostre desacord amb la proposta de reforma del delicte de desordres públics en la modificació del Codi Penal”. El manifest https://defensaprotesta.org/ està obert per a rebre adhesions de tot l’estat espanyol i aquest cap de setmana ha comptat amb el suport explícit de grups ecologistas de tot l’estat.

Mobilització per l’aigua

En l’exercici del dret a la protesta, Ecologistes en Acció ha desplegat aquest diumenge una gran pancarta a la Torre de la Calahorra de Córdoba, a tocar del riu Guadalquivir, en defensa del dret a l’aigua. Amb el lema Sense Aigua No Hi ha Vida, l’organització ecologista ha reclamat en una manifestació i el desplegament de la pancarta, de 21 metres quadrats, una gestió de l’aigua justa i sostenible a la ciutat. Entre les demandes ciutadanes destaquen: assegurar el proveïment d’aigua per a la població, l’adaptació de zones verdes amb varietats vegetals més resistents a períodes de sequera, la renaturalització de llits urbans, el control dels pous il·legals o la recuperació de sèquies i fonts històriques , entre altres.

Ecologistes en Acció ha recordat que l’aigua és un patrimoni natural i un recurs estratègic que sosté la vida de totes les formes. És un recurs natural cada vegada més escàs que adquireix més rellevància en territoris com Andalusia, on el clima es caracteritza per l’escassetat i la irregularitat de les seves precipitacions. Aquest recurs tan preuat es veu greument amenaçat pel canvi climàtic, l’erosió, la contaminació i la planificació hidrològica mateixa.

Per tot això, el moviment ecologista ha cridat a la responsabilitat de governs i administracions, “per exigir que assumeixin una vegada per totes una nova política hídrica, en què es prioritzi la gestió ecològica de la demanda i no l’augment de l’oferta per a la producció descontrolada”.

Tres dies per avançar en ecologisme social

L’acció d’aquest matí ha estat un dels darrers actes que Ecologistes en Acció per celebrar la vint-i-quatrena Assemblea Confederal, que s’ha celebrat al Jardí Botànic de la ciutat cordobesa i al Centre Social Rey Heredia, amb tallers sobre campanyes que duu a terme l’organització i una trobada juvenil. Per clausurar l’assemblea s’ha projectat el documental Alegria en commemoració del vintè aniversari del desastre ecològic provocat per l’enfonsament del petrolier Prestige.

A la trobada ecologista, que es va inaugurar divendres a la tarda amb la taula rodona La pèrdua de biodiversitat: una crisi transversal, hi han participat més de 200 persones de tots els territoris de l’Estat espanyol. Representen els 200 grups locals i 16 federacions territorials de l’organització ecologista.

L’assemblea de Córdoba ha servit per desenvolupar les reunions anuals de les àrees d’acció, on s’ha avaluat el treball realitzat el 2022 i s’han desenvolupat els objectius per al següent any. A més, ha tingut lloc un plenari on, entre altres coses, s’ha informat sobre alguns processos interns en marxa (com l’estratègia de cures, l’impuls de la secció juvenil i l’articulació territorial), s’han aprovat els pressupostos anuals i aprovat el posicionament sobre l’eòlica marina.

Sara Acuña, coordinadora d’Ecologistes en Acció, ha posat de relleu la importancia de la trobada i com “en moments de crisi ecosocial com la que estem vivint, el suport mutu, la cooperació i les relacions d’amistat i companyonia són clau per poder construir alternatives”.

1. Posicionament d’organitzacions i moviments socials sobre la proposta de reforma del delicte de desordres públics: genera greus afectacions al dret de protesta