Els moviments socioambientals de Catalunya es troben a Cal Cases per fer front comú davant la situació d’emergència climàtica i ecològica global. Exigir als mitjans responsabilitat i una informació a l’alçada del repte és un dels principals objectius que es plantegen.

El passat cap de setmana es van celebrar les jornades Emergència Climàtica, actuem juntes? organitzades per Cal Cases amb un èxit de participació absolut. Més d’un centenar de personesprocedents de diferents col·lectius i moviments socials, així com persones a títol individual, van poder participar en xerrades, debats i activitats amb l’objectiu comú de compartir enfocaments, experiències i ganes de treballar colze a colze per fer front a l’emergència climàtica en la que ens trobem actualment a causa d’aquest sistema que ens està abocant al col·lapse.

L’emergència climàtica fou l’eix vertebrador sobre el que pivotaren les jornades, que comptaren amb la intervenció de l’investigador del CREAF, Jofre Carnicer, de l’activista experta en canvi climàtic i COP, Anna Pérez, i del periodista del SICOM, Josep Cabayol. I és que una de les preocupacions principals de tots els participants, així com de part de la societat, és la indiferència, la desinformació i la inacció davant de la situació d’urgència en la que ens trobem. Els experts ens donen 11 anys per actuar de manera ambiciosa si volem minimitzar els impactes que el canvi climàtic tindrà sobre el planeta i sobre les nostres vides. Perspectiva de la qual encara ens trobem lluny i que ens obliga com a societat civil a teixir aliances i buscar sinèrgies per fer front comú a aquesta conjuntura.

Si volem actuar, i estar-hi a temps, és necessari fer arribar aquest missatge a l’opinió pública i que l’emergència climàtica esdevingui un dels centres del debat polític i social. Tanmateix és imprescindible per aquesta tasca que els mitjans de comunicació actuin amb rigurositat i responsabilitat professional. S’ha d’aconseguir que mitjans públics i privats abandonin el camí de la indiferència, el tractament superficial i la desinformació i comencin a transmetre el missatge d’estat d’emergència i de la necessitat de fer-hi front.

Precisament amb aquest objectiu, i fruit d’aquestes jornades, en va sortir la proposta d’iniciar una campanya, amb el nom de #OnÉsElClima que té la voluntat de fer palesa aquesta invisibilització permanent i sistemàtica que els mitjans de comunicació estan duent a terme en relació a l’emergència climàtica. Via xarxes socials i internet, i analitzant el tractament diari dels diferents mitjans de comunicació, es pretén denunciar aquest greuge i forçar a revertir la tendència. A més, es vol acabar amb la suposada equidistància respecte els diferents punts de vista entorn el canvi climàtic (donant veu als negacionistes, com si aquests fossin una part representativa) i que hi hagi una proporcionalitat acord amb els grans consensos de la gran majoria de la comunitat científica.

Els col·lectius als qui pertanyen els participants de les jornades:

350BCN
Apassos
Arran de Terra
Bitxacs
Asociación de Permacultura Íbera de la Biorregión NordEste
Centre cultural de Marata
ClimAcció Climático!
Ecologistes en Acció
El Guaret
Energia Gara Nafarroa
Enginyeria sense Fronteres