Barcelona: Manifestació contra la línia de Molt Alta Tensió

Des del moviment ecologista de Catalunya, creiem que la gestió de l’energia constitueix l’element central de qualsevol sistema econòmic.

L’actual model energètic es absolutament insostenible i ens porta irremissiblement al col·lapse econòmic per la dependència envers els combustibles fòssils i al desastre planetari que l’escalfament global del planeta ocasionarà.

El Pla de l’Energia de Catalunya, que es troba en període d’aprovació, deixarà perdre l’oportunitat per establir les línies mestres que permetin l’evolució de l’actual model de l’energia a un de completament sostenible basat en l’estalvi i eficiència energètics, la utilització al 100% de fonts renovables i la generació distribuïda. Cal impulsar aquest canvi de model amb una rapidesa molt superior a la que planteja, en el millor dels casos, l’actual Pla de l’Energia que pot ser qualificat d’immobilista sense cap por a equivocar-se, ja que la crisi dels combustibles fòssils i l’escalfament global no esperaran a ningú.

Els canvis necessaris per aconseguir implementar un nou model energètic afecten de forma global a la totalitat de la societat, al model socio-econòmic i a la manera de pensar de les persones; per aquesta raó proposem “UNA NOVA CULTURA DE L’ENERGIA” .

La MAT així com qualsevol altre interconnexió que es vulgui plantejar constitueix el símptoma més clar del model energètic obsolet i suïcida que ha imperat en els darrers temps. Un model fet a mida de les multinacionals del sector elèctric que ha contemplat com a única possibilitat la generació elèctrica en grans plantes (tèrmiques, nuclears, cicles combinats...) i el transport elèctric a grans distàncies amb línies MAT que causen importants impactes al territori i que són molt contestades socialment. La construcció de qualsevol interconnexió (MAT) suposarà l’endarreriment fatal tant en l’aplicació de programes d’eficiència i estalvi com en la implantació de les energies renovables. Les interconnexions amb França comportarien, a més a més, la pervivència de la generació nuclear i situarien Catalunya dins una perillosa dependència envers l’empresa nuclear francesa EDF.

Demanem al Govern de la Generalitat que estableixi urgentment les mesures necessàries per engegar un Pla Energètic basat en l’enfocament des dels serveis que presta l’energia (gestió de la demanda) i que posi fi al l’actual malbaratament energètic; els eixos fonamentals del qual siguin l’estalvi, l’eficiència energètica i la generació distribuïda amb energies netes i renovables. De tal manera que es pugui assolir un sistema energètic sostenible basat en una Nova Cultura de l’Energia que sigui econòmicament eficaç, socialment equitatiu, ecològicament sa i culturalment acceptable; un sistema lliure per complet del perill que suposa l’energia nuclear i de la malaltissa dependència actual respecte als combustibles fòssils. Només un sistema energètic distribuït, eficient, net i renovable serà capaç de fer a Catalunya independent de les energies brutes i permetrà aprofitar els bens comuns energètics amb tecnologies netes i al servei de les pròpies comunitats.

Per tant, donada la gran importància que el model energètic que s’adopti no tant sols per les repercussions de caire ecològic sinó també per les conseqüències que tindrà sobre els nostres nivell i qualitat de vida; i exercint la nostra responsabilitat de ser solidaris amb aquelles societats més desfavorides tant pel que fa a la generació com a l’ús final de l’energia,

CONVOQUEM I DONEM SUPORT A LA MANIFESTACIO “PER UNA NOVA CULTURA DE L’ENERGIA: NO A LA MAT !!” que es celebrarà el proper dissabte 15 d’octubre de 2005 a Barcelona (sortida de l’encreuament entre Passeig de Gràcia i carrer Aragó a les 17 hores)

Les entitats representades a la convocatòria central que té lloc simultàniament a Barcelona abasten la major part de l’ecologisme Català: federació Ecologistes de Catalunya, Greenpeace, Ecologistes en Acció i Eurosolar.

Visitants connectats: 296