Coincidint amb el 25è aniversari de la inauguració de l'aerogenerador Ecotècnia a Valldevià, Vilopriu, a la província de Girona, el que es considera com el naixement de l'eòlica moderna a l'Estat Espanyol, l'Associació Europea per les Energies renovables (Eurosolar) ha llançat la iniciativa “Viure de l'aire”, amb la intenció d'instal•lar un aerogenerador amb la participació popular.

El 10 de març del 1984 va ser instal•lada, per part de la cooperativa catalana Ecotècnia, ara integrada a Alstom, la màquina Ecotècnia 12/15, anomenada d'aquesta manera pels 12 metres de diàmetre de rotor i 15 kW de potència. A la festa d'inauguració del que va esdevenir el primer aerogenerador connectat a la xarxa i que va suposar el naixement de l'energia eòlica comercial moderna a Espanya, hi varen participar uns centenars de persones.

El projecte “Viure de l'aire”, que compta amb el suport, entre d'altres organitzacions, d'Ecologistes en Acció, és una iniciativa de la secció espanyola d'Eurosolar i consisteix a instal•lar un aerogenerador de 1670 kW de potència en algun punt de la Catalunya rural. El cost de la màquina, inclosa la instal•lació i posada en funcionament, s'ha calculat en uns 2.000.000 €.

Està previst cobrir aquest cost amb la participació ciutadana, tant de persones i famílies com d'entitats sense ànim de lucre, mitjançant un accionariat popular. La idea d'Eurosolar és donar prioritat a les persones que visquin a l'entorn o a prop de la ubicació de l'aerogenerador, que serà escollida d'entre els municipis de menys de 5.000 habitants que es presentin a la convocatòria.

Des del 10 de març està obert el termini de preinscripció. Per a confirmar-la és necessari fer una aportació al projecte de 100 euros si es tracta de persones físiques, 250 si es tracta d'una família i 500 si és una entitat sense ànim de lucre. Aquesta primera aportació s'ha de realitzar mitjançant l'ingrés a un compte bancari obert expressament per a aquest fi.

Segons els càlculs d'Eurosolar, s'estima que invertint 12.545 € en un aerogenerador de propietat compartida, “es pot dir que una família genera tota l'energia que necessita amb electricitat verda o neta i que, per tant, ha compensat llurs emissions de gasos d'efecte hivernacle reduint-les a zero. I tot això durant la vida útil de l'aerogenerador, que es calcula en més de 20 anys.

Aquesta iniciativa compta amb el suport, entre altres organitzacions, d'Ecologistes en Acció de Catalunya, Greenpeace, o el Grup de Científics i Tècnics per un Futur No Nuclear.

Per contactar amb EUROSOLAR.