Amb l’arribada del Nadal, Ecologistes en Acció recorda al conjunt de la societat la importància que té exercir un consum responsable, crític i solidari, en unes dates caracteritzades per la mercantilització dels sentiments, el balafiament i una important factura ambiental derivada de l’excés de compres.

L’arribada de l’època nadalenca a les nostres societats sol estar marcada per un conjunt de situacions que s’aprofundeixen amb el pas dels anys: un consum dissociat de les necessitats humanes i més pròxim al balafiament; l’exaltació publicitària de les emocions i la mediatització dels afectes amb productes com a via per a poder expressar-los o materialitzar-los. Els carrers urbans mostren una sobreil·luminació que, més enllà de la transmissió de símbols típicament nadalencs, pareixen més associades a promoure el consum acrític i descontrolat que es produeix en aquestes dates. Però: quin símbol està més vinculat al nadal del segle XXI que l’excés en les compres?

Ecologistes en Acció promou al llarg de tot l’any, encara que en aquestes dates entén que és especialment pertinent recordar-ho, un consum crític, local, responsable, a petita escala i solidari, com a via per a posar un fre conscient a la crisi socioambiental, que es fa més visible i incontestable amb el pas dels anys. Així mateix, la sobreestimulació publicitària condueix necessàriament a la instrumentalització dels afectes com a un eficaç argument de persuasió.

No és gens estrany, en una societat que situa el consum i l’acumulació en el cim de la seua escala de valors i en l’objecte de les seues aspiracions, que el Nadal represente una oportunitat per a augmentar els volums de guanys empresarials, en quasi tots els casos a costa del medi ambient. Per això mateix, pretenem incidir en aquestes dates en la idea que el nostre model de consum, el nostre estil i ritme de vida ens condueixen a un cul-de-sac, ja que cada dia és més evident el seu caràcter insostenible.

La Terra ens insta a parar, reflexionar i, ineludiblement, decréixer. I, en aquest sentit, per a Ecologistes en Acció el Nadal representa una oportunitat, però per a l’exercici d’una major responsabilitat ciutadana.