El passat divendres 26 va tindre lloc al Casal Ovidi Montllor d'Alcoi una reunió la qual van assistir 22 persones de diferents col·lectius veïnals i ecologistes del País Valencià preocupats i afectats per la nefasta gestió dels residus de la Generalitat Valenciana. Una gestió que ha convertit les plantes de reciclatge en macroabocadors que generen importants problemes de males olors i abocaments de lixiviats que incideixen negativament en la salut i el medi ambient, que trasllada massivament residus de comarques de València i Castelló a Alacant o Múrcia i que pretén apostar per la incineració com a mètode d'eliminació de residus.

Per a canviar aquest model de gestió insostenible, que únicament persegueix augmentar el benefici econòmic de les empreses que gestionen les plantes de tractament de residus en perjuí de la salut pública i del medi ambient, la Plataforma Salvem Fontcalent, la Coordinadora d'associacions i col·lectius de les partides rurals d'Alacant (CACPRA), l'Associació de Veïns Sector Nord del Campello, la Plataforma contra el macroabocador de Llanera de Ranes, la Plataforma en defensa del medio y del entorno de Villena, el col·lectiu d'afectats per la planta de Xixona i Ecologistes en Acció del País Valencià van decidir constituir una coordinadora que té com a nom Residu Zero.

Alguns dels seus principals objectius són reduir dràsticament l'eliminació dels residus que s'aboquen impulsant la seua efectiva reducció, reutilització i reciclatge, implantar urgentment la selecció en origen de la matèria orgànica, apostar per una gestió pròxima i responsable dels residus de manera que cada comarca autogestione els seus residus evitant el seu trasllat a altres comarques o comunitats autònomes, eliminar les molèsties per olors i el risc d'abocaments de lixiviats en l'entorn de les actuals plantes de residus, i impedir que s'implante la incineració com a mètode d'eliminació de residus pels seus perillosos efectes sobre la salut.

Finalment, Residu Zero invita a integrar-se a d'altres col·lectius socials del País Valencià afectats i preocupats per l'actual model de gestió dels residus i anuncia que establirà contactes amb col·lectius d'altres comunitats autònomes com ara Múrcia o Madrid per tal d'intercanviar informació i experiències.