En el mercat espanyol entren diàriament 51 milions d'envasos de begudes, és a dir, 18.000 milions anuals, dels quals a penes es recupera una petita part en el contenidor groc que gestiona EcoEmbes.

El Sistema de Depòsit, Devolució i Retorn (SDDR) ha demostrat la seua eficàcia per a solucionar aquest problema en 34 països.

El sistema consisteix a pagar un depòsit en comprar la beguda i recuperar-lo en tornar l'envàs, una pràctica corrent fins fa molt poc al nostre país. El consumidor recupera així íntegrament el seu diners, contràriament al que succeeix amb el sistema actual, en el qual en comprar la beguda, el client paga per una recollida i un reciclatge ineficaços quan no inexistents. En canvi, el SDDR assegura la recuperació del 98% dels envasos, que es converteixen en nova matèria primera d'alta qualitat –plàstic, metall i vidre- amb valor de mercat i l'aprofitament de la qual requereix un menor esforç energètic i ambiental. Un altre dels avantatges és que el cost del sistema recau en el productor i no en el contribuent.

Ecologistes en Acció col·labora amb l'associació Retorna [1] en el seu interés per tornar a implantar el SDDR i ha sol·licitat al Ministeri de Medi Ambient que tinga en compte aquest sistema en la nova Llei de Residus que està elaborant.

De moment, a Pamplona ja s'ha instal·lat una màquina separadora d'envasos en què el consumidor rep a canvi dels envasos buits un tiquet que es pot canviar per entrada de cinema. També Barcelona, Tenerife i uns quants ajuntaments de Mallorca han mostrat el seu suport als SDDR.

Ecologistes en Acció no obstant això, recorda que un consum sostenible ha de basar-se en la reducció i la prevenció dels residus, i en la reutilització més que en el reciclatge. Els esforços de l'associació Retorna contemplen implantar els envasos reutilitzables en una segona fase.

Notas

[1] Retorna ha nascut per impulsar a Espanya el Sistema de Depòsit, Devolució i Retorn (SDDR). Aquesta associació està integrada per organitzacions ecologistes i de consumidors com ara la Fundació Global Nature, Greenpeace, Ecologistes en Acció, Amics de la Terra, AERESS, RAES, Cepa, Confederación de Consumidors i Usuaris, Ecologistes de Catalunya, Fundació de Prevenció de Residus i Consum, FSC i DHU. El sindicat CCOO, el Gremi de la Recuperació a Catalunya i el segell de certificació internacional de fusta FSC també formen part de Retorna.