Valoració positiva de la vaga general

Totes les versions d’aquest article: [Català] [Castellano] [Galego]

La valoració de la vaga general d’ahir per part d’Ecologistes en Acció té múltiples facetes que suposen un resultat d’èxit moderat que s’inscriu en un nou cicle de lluites socials ascendents.

Per a Ecologistes en Acció resulta evident que la convocatòria ha estat notablement més reeixida que a l’anterior vaga general a nivell estatal per quatre raons principals. Per una banda perquè el ventall de sindicats i organitzacions convocants fou més ampli, si no a tot l’arc d’esquerres, a gairebé tot. En consonància, l’amplitud territorial de la resposta ha estat més gran, incloent a les diverses nacionalitats que conviuen en l’Estat espanyol. Però òbviament ha estat un èxit també pel que fa al seguiment, com mostren indicadors tan clars com la baixada en el consum elèctric, els comerços amb molt poca activitat (vaga de consum), i els tancaments en la indústria,el transport o el mercat majorista. Finalment, la vaga general ha suposat un potent dia de lluita en aspectes diferents (manifestacions, piquets, marxes ciclistes, menjars populars, passacarrers ....) notablement més concorreguts, variats i nombroses que en l’última convocatòria.

Tanmateix no es pot dir que la vaga general hagi estat fruït d’un consens social. Diversos sectors varen obrir de forma majoritària, destacant per la seva vistositat el petit comerç i la banca. Altres es varen sumar amb timidesa, com les administracions públiques. A més, la mobilització al carrer va venir acompanyada d’una actitud molt agressiva en contra per part d’una part de la ciutadania. En resum, la vaga ha resultat profundament incompresa per importants sectors socials.

A l’escalfor d’aquests indicadors, Ecologistes en Acció qualifica la vaga general com un èxit moderat. La convocatòria ha aglutinat majoritàriament als sectors polítics més organitzats de la societat, però no ha estat capaç de transcendir més que parcialment envers altres que no hi són.

Aquestes dades concorden amb les publicades a “El País” diumenge passat, que mostraven una major polarització social entorn a la convocatòria de vaga general. Una polarització que probablement correspon amb les parts de la societat que se resignen a pagar l’ajust de les polítiques de la gran banca i les immobiliàries, enfront les que no. No obstant, aquestes mesures no són acceptades per una àmplia majoria de la societat, com mostra una altra enquesta publicada pel mateix diari el 24 d’octubre.

En tot cas, per a l’organització ecologista el més important és que la vaga s’inscriu en un cicle de mobilitzacions creixent des del naixement del 15 M. La vaga general d’ahir no és un fet aïllat i no s’ha de llegir-se així, cosa que sense dubtes és un problema per al Govern del PP.

A més a més, la vaga general del 29M és en un context de mobilitzacions de similars objectius a la resta de països de l’Europa mediterrània (i de la resta de la UE). Aquestes mobilitzacions cada vegada es troben més connectades, com ho demostren les convocatòries europees d’accions i manifestacions el proper maig, o la coordinació de les campanyes per a l’auditoria al deute que es desenvolupen a diversos països.

Finalment, l’organització ecologista vol destacar que la vaga no ha estat només contra la reforma laboral. Per exemple, les crítiques a la UE han estat molt presents, com també han estat els continguts ambientals. Per exemple, si en l’última vaga general els piquets en bicicleta foren novetat, en aquesta han estat un element utilitzat de forma molt més generalitzada. A més, la crida a la vaga de consum fou explícita per moltes organitzacions i s’ha expressat en una de les consignes més corejades al llarg del dia: “avui no s’hi treballa, avui no s’hi consumeix”.

Visitants connectats: 654