El passat dijous 5 de juny, la Coordinadora per a la Salvaguarda del Montseny (CSM), en la qual participa Ecologistes en Acció, presentava una moció contra la construcció d'aquesta carretera, al Ple de l'Ajuntament de Sant Celoni.

L'esmentada moció, defensada per la CUP, va ser aprovada per deu vots a favor i cinc abstencions, i ha estat comunicada a l'Ajuntament de Montseny, a l'òrgan gestor del Parc, a l» Àrea de Territori i Sostenibilitat de la Diputació de Barcelona, a la Generalitat de Catalunya i a la Fiscalia de Medi Ambient, així com als Ajuntaments de Fogars de Montclús i de Sant Esteve de Palautordera.

El Tour contra l'asfalt, dut a terme per un seguit d'entitats montsenyenques, el diumenge dia 8 de juny, que es passejà per diferents indrets del poble de Montseny, denunciant les greus conseqüències que aquesta carretera podria causar als ecosistemes protegits i, alhora, la manca de depuració de les aigües fecals que aquest municipi llença a la Tordera, va tenir bona acollida per part dels visitants del Parc.

Ahir, 11 de juny, una delegació de la Coordinadora per a la Salvaguarda del Montseny (CSM) i Ecologistes en Acció de Catalunya, es van reunir amb el Director de Consum i Territori de la Sindicatura de Greuges, senyor Francesc Vendrell Bayona, qui va explicar‐los els tràmits que s'han iniciat des la Sindicatura en relació a aquest afer.

El Síndic de Greuges, informat del conflicte a través de la premsa i d'altres mitjans, ha demanat informació a l'Ajuntament de Montseny, a la Diputació de Barcelona i al Departament de Territori i Sostenibilitat, respecte a la inexistència del tràmit d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA) en aquest cas, atès que, en tractar‐se d'una zona compresa a la Xarxa Natura 2000, el Síndic apreciava com a necessari aquest tràmit.

La resposta de les instàncies preguntades ha estat la següent:

• Territori i Sostenibilitat va contestar que ells no havien emès cap resolució perquè no havien estat consultats en cap moment sobre aquest assumpte.
  • L'Ajuntament, assegura què ells no van sol∙licitar el tràmit perquè entenien que, amb l'informe favorable de la Diputació, ja no els era necessari demanar el de Territori.
  • Finalment, fins a data d'ahir, la Diputació, no havia contestat la pregunta del Síndic de Greuges.

Davant d'aquesta situació, el Síndic de Greuges a recomanat a l'Ajuntament, i a les altres administracions implicades, que no es comencin les obres en tant en quant no s'hagi efectuat el tràmit de l'AIA, d'acord amb la normativa existent.

Segons la informació oferta pel senyor Francesc Vendrell, la resposta de l'Ajuntament de Montseny hauria estat positiva, assegurant que els treballs de construcció de la carretera queden aturats, fins que no se sàpiga com resta l'aplicació del tràmit de l'AIA en aquest cas. Ara, els organismes implicats hauran d'evacuar les seves consultes al respecte.

Per la seva banda, la CSM, a més de presentar una petició formal demanant la intervenció del Síndic en aquest afer, lliurarà a la Sindicatura un dossier complert sobre les accions legals empreses contra la construcció de la carretera Illes‐Sant Marçal, a més d'informació urbanística i de contractació de l'esmentat projecte.