• En el Dia Internacional de la Felicitat, Ecologistes en Acció proposa construir una societat més respectuosa amb l’entorn, constructiva, col·laborativa, justa i equitativa.
  • Des de 2013, les Nacions Unides han celebrat el Dia Internacional de la Felicitat com a reconeixement de l’important paper que exerceix la felicitat en la vida de les persones de tot el món i la necessitat d’incloure-la en les polítiques de govern.

Tot i que la felicitat és un concepte molt influït per factors culturals, hi ha cert consens en que depèn de la satisfacció de necessitats humanes universals. Ecologistes en Acció se suma avui a la celebració del Dia Internacional de la Felicitat amb la difusió de la seva campanya ‘Consumim Felicitat?’ on planteja quines són aquestes necessitats i com podem satisfer-les.

Per a l’organització ecologista, a l’hora de parlar de felicitat es pot atendre les necessitats humanes que proposa l’economista xilè Manfred Max-Neef: subsistència, protecció, afecte, enteniment, participació, oci, identitat, coneixement i llibertat. Totes elles són universals i igual d’importants a l’hora de tenir una vida feliç. No obstant això, en la campanya Consumim felicitat? es destaquen quatre elements a partir de diferents estudis:

1. La qualitat de les relacions socials és el principal ingredient per aconseguir la felicitat de les persones.
  2. Tot i que el nivell de riquesa, i per tant de consum, és un ingredient important que influeix en la felicitat de cada persona, només ho fa fins a un determinat punt: quan arribem aquest punt, la felicitat no només no augmenta sinó que pot reduir-se.
  3. La percepció de benestar és major en aquelles societats més igualitàries en què no es produeix polarització social.
  4. Tant a relacionar-nos com a l’observar als altres, s’activen les anomenades neurones mirall, que faciliten l’enteniment, la solidaritat i la cooperació amb els altres. De fet, l’ésser humà és fonamentalment altruista des del seu naixement, i és l’entorn cultural el que pot modificar el comportament cap a l’individualisme i la competitivitat.

Per tot això, Ecologistes en Acció qüestiona el model de desenvolupament, producció i consum actual. Aquest es caracteritza per crear falses necessitats que a mitjà i llarg termini no ens aporten benestar. En la societat consumista tot és susceptible de compra i venda, es mercantilitzen totes les esferes de la nostra vida generant insatisfacció crònica, i es menysprea el paper de la comunitat i els valors de la cooperació, el col·lectiu i la solidaritat, que són el secret de nostre èxit com a espècie.

Propostes per a ser més feliç

Des de 2013, les Nacions Unides convida als Estats, les organitzacions governamentals i civils i la ciutadania, a implicar-se en el Dia Internacional de la Felicitat, per mitjans com activitats educatives i de conscienciació. L’objectiu: ressaltar l’important paper que exerceix la felicitat en la vida de les persones i la necessitat d’incloure-la en les polítiques de govern.

Ecologistes en Acció, a través dels materials de la seva campanya Consumim felicitat? ha elaborat la seva pròpia llista de ‘receptes per a la felicitat’:

• Entendre i prioritzar les veritables necessitats humanes. Promovent una cultura de col·laboració amb les persones en harmonia amb la natura.
  • Desmitificar les falses necessitats i evitar la mercantilització del que realment val la pena
  • Participar en projectes col·lectius de consum, que aportin valors d’equitat i sostenibilitat ambiental.
  • Establir relacions duradores i plenes en comunitat. Invertir el nostre temps lliure en activitats que enforteixin els projectes comunitaris, com els horts urbans, associacions de barri, centres socials o bancs de temps.
  • Dedicar temps a les cures, especialment cap a aquelles persones més vulnerables, fomentant relacions des de l’equitat de gènere, l’horitzontalitat i el respecte.
  • Conrear satisfaccions a mig i llarg termini com l’amistat, una afició, l’aprenentatge d’una habilitat.
  • Potenciar la nostra ecodependencia, construint formes de vida sostenibles i en gaudeixi amb la natura.