El Parlament Europeu va votar ahir en sessió plenària una proposta que no admet traces de transgènics en els aliments ecològics. Per a Amigos de la Tierra, COAG, Ecologistes en Acció, Greenpeace, Red de Semillas i la Societat Espanyola d'Agricultura Ecològica, que fa dies es van dirigir als parlamentaris espanyols manifestant-los la seua preocupació per aquest tema, la votació indica clarament que per als nostres representants europeus el dret a una alimentació lliure de transgènics és una qüestió que no admet negociació.

En l'agricultura ecològica no està permés l'ús d'organismes manipulats genèticament (OMG). No obstant això, la Proposta de Reglament sobre Producció Ecològica i Etiquetatge votada pel Parlament, aprovada per la Comissió d'Agricultura del Parlament el passat 27 de febrer, permetia un llindar de contaminació “adventícia” de fins a 0,9% en els productes ecològics. L'adopció d'aquest llindar haguera significat acceptar la contaminació genètica, amb gravíssimes conseqüències per a tot el sector ecològic.

El Reglament 1829/2003 sobre aliments i pinsos manipulats genèticament admet un llindar de contaminació per transgènics del 0,9%, encara que només “a condició que aquesta presència siga accidental o tècnicament inevitable”. Lamentablement, la Comissió Europea i alguns governs estan interpretant aquest llindar com si es tractara d'una contaminació acceptable, adoptant-hi una actitud permissiva. Si bé aquesta interpretació és inacceptable i suposa un greu error jurídic, l'aprovació d'una norma semblant per a l'agricultura ecològica haguera significat en la pràctica donar llum verd a la contaminació de la producció ecològica per transgènics.

L'agricultura ecològica té una creixent importància social i econòmica, i respon a les exigències de conservació del medi ambient i aliments de qualitat d'una àmplia majoria de la societat. Els consumidors trien els productes ecològics perquè es cultiven de manera sostenible, sense usar pesticides i completament lliures de transgènics. Permetre la contaminació genètica dels aliments ecològics, encara que la presència admesa de transgènics fóra només “adventícia o tècnicament inevitable”, haguera posat seriosament en perill la supervivència del sector.

La legislació europea ha de garantir el dret dels agricultors ecològics a obtindre productes ecològics completament lliures de transgènics, per la qual cosa Amigos de la Tierra, COAG, Ecologistes en Acció, Greenpeace, Red de Semillas i la Societat Espanyola d'Agricultura Ecològica es congratulen de la decisió del Parlament Europeu en aquest sentit.